Artiklar, resurser och stödmaterial

Inkluderande lekmiljöer - universell utformning i en lekkontext

Mimmi Beckman, Emma Crawley & Sara Frödén (2024)

Nu kan du ladda ner publikationen Inkluderande lekmiljöer - universell utformning i en lekkontext

Fyll i formuläret nedan!

Webinarium om gröna skolgårdar (2024) Naturvårdsverket och Folkhälsomyndighetet    Länk

Biologisk mångfald på skolgården för hälsa och hållbarhet - en överblick av forskningsläget; Anna Persson & Johan Kjellberg, Lunds universitet 

Kvarterslek, Temalekplats eller Lekotop? - en jämförande studie; Mattias Gustafsson, Urbio

Mera träd på skolgården; Pernilla Gullvert, Emma Sjöberg, Sofia Hallin, Caroline Sjunner, Helsingborgs stad 

Grönskans kvaliteter för barns hälsa (2024) Folkhälsomyndigheten; Länk  

Inspelning från LU Land frukostseminarium (4 dec 2024) Länk

Hur skapar vi plats för mer natur på skolgården?

  • Biologisk mångfald på skolgården, Johan Kjellberg, Lunds universitet 
  • Grönskande skolgårdar och förskolegårdar - en utopi eller möjlighet? Ulrika Åkerlund, Tankesmedjan Movium SLU & Boverket
  • Skolgårdsprojekt - Gröna och hälsofrämjande skolgårdar med bättre förmåga att hantera klimateffekter, Malin Jönsson, Stockholm stad

Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet - policy brief (2024) Länk 

Kvarterslek, temalek eller lekotop - En jämförande studie av kostnader, lekvärden, ekosystemtjänster och klimatavtryck (2024); Länk 


Building a future school - A strategy on how to create a learning environment for children based on Doughnut Economics (2024) 

Jenny Grettve & Hamid Hosseini, When!When! with contribution from Lennard Hulsbos and Emma Crawley Länk

Vägledning om förskolors och skolors fysiska miljö - Boverket (2024) 

Här finns fantastiskt fint stöd från Boverket kring barns skolmiljöer med en hel del som har fokus på utemiljön. Länk

Varje rörelse räknas – hur skapar vi ett samhälle som främjar fysisk aktivitet? 

Slutbetänkande av Kommittén för främjande av ökad fysisk aktivitet 2023:29. Länk  

Barn och ungas fysiska uppväxtmiljöer i Skåne 


Fysisk planering för ett rörelserikt Skåne (2024) Länk 

Global lessons on greening of school grounds (2022) 

Här finns samlat olika casestudies från hela världen. Där finns också ett dokument som är översatt till olika språk där vi har beskrivit varför det är viktigt med gröna skolgårdar och utomhusundervisning. Länk 

Lekotoper- En ny typ av leklandskap (2022)  

Här hittar du lekotopkatalogen att ladda ned Länk

Barns miljö och hälsa (2021) 

Regional miljöhälsorapport för Södermanlands, Värmlands, Västmanlands och Örebro län Länk 

Education for sustainable development: a roadmap (2020) 

UNESCO Länk 

Brandthovdaskolans skolgård september 2024- Västerås stad
Brandthovdaskolans skolgård september 2024- Västerås stad
Hällbyskolans skolgård i september 2024 - Västerås stad
Hällbyskolans skolgård i september 2024 - Västerås stad
Cedric som matar hönsen på Sint Paulus skola i Kortrijk 2023
Cedric som matar hönsen på Sint Paulus skola i Kortrijk 2023

Inkluderande lekmiljöer - universell utformning i en lekkontext 

Mimmi Beckman, Emma Crawley & Sara Frödén (2024)


Nu kan du ladda ner publikationen Inkluderande lekmiljöer - universell utformning i en lekkontext

Klicka på knappen nedan! 

  Inspelningar från nätverksträffarna

Här hittar du länkar till inspelningar från våra nätverksträffar i det nationella (nordiska) nätverket för gröna och pedagogiska skolgårdar. Klicka på rubriken så kommer du till inspelningen. Vill du delta i nätverket så fyller du i det rosa formuläret och kryssar i nätverket en bit ner på denna sidan. 

Det är helt kostnadsfritt och öppet för alla att delta. Vi träffas digitalt två tillfällen per termin. 

Om nätverket


Dr Marja Roslund - Biologisk mångfald för hälsa och välbefinnande för barn


Grim Jernudd - Förändringsledning & teorin om hur idéer får spridning 


Emma Sjöberg & Caroline Sjunner - Klimatanpassning av skolgårdar i Helsingborgs kommun 


Carolina Lindeblad - Klimatanpassning av skolgårdar i Lunds kommun