Utemiljö i förskolan
Utemiljön i förskolan har stor betydelse för att ge barn tillräckliga förutsättningar för lärande och utveckling. I den här kursen får du lära dig att analysera utemiljön vid er förskola och ta fram förslag för förändring. Utbildningen är indelad i tre moduler där den första ger en grundförståelse kring hållbar utveckling, planetens gränser och hur ni i förskolan kan skapa ekosystemtjänster och bidra till biologisk mångfald. I den andra modulen ligger fokus på lek och kreativitet och hur ni kan utveckla miljön så att den stimulerar olika typer av lek på ett kreativt sätt. Den avslutande modulen introducerar till balanserade riskbedömningar av barns lekmiljöer och det material ni använder för att stimulera till lek. Utbildningen finns som digital utbildning som erbjuds i samarbete med omsorgsförlaget.
Hör av dig för offert!
Förändringsledare - Utemiljö i förskolan
Under hösten 2024 och våren 2025 kommer en unik möjlighet att genomföra utbildningen utemiljö i förskolan tillsammans med mig och kollegor på andra förskolor i andra kommuner. Vi träffas digitalt på tisdagar under året och fördjupar oss i de olika momenten i modulerna. Ni gör uppgifter i verksamheterna under året och får möjlighet att dela reflektioner och erfarenheter från arbetet.
Du får träna på att använda verktygen i utbildningen för att engagera kollegor i utvecklingsarbetet. Utbildningen har fokus på hur ni i förskolan kan arbeta med utveckling av utemiljön som lärmiljö.
Program:
Varje träff pågår i två timmar och mellan träffarna genomför du uppgifter i din egen verksamhet. Du får tillgång till vår digitala plattform med massvis av material, tips på litteratur och filmer som stödjer dig i ditt arbete.
Hållbar utveckling (modul 1): 8 och 22 oktober, samt 5 november
Lek och kreativitet (modul 2): 19 november, 3 december, och 14 januari
Balanserad riskbedömning (modul 3): 11 och 25 februari, samt 25 mars
Anmälan till Emma för att få mer information
Efter genomförd kurs får du ett diplom där vi beskriver hur du genomfört de olika momenten i kursen.
Universell utformning av lekmiljöer
Finns det en målkonflikt mellan lekvärde och tillgänglighet eller kan vi skapa tillgängliga lekmiljöer som är stödjande och utvecklande för barn med olika typer av funktionsnedsättning? Under 2024 deltar jag i ett projekt med Myndigheten för delaktighet, Örebro kommun och Örebro universitet där vi utforskar hur lekmiljöer kan utformas för att fungera för barn med olika typer av funktionsnedsättningar. I denna utbildning får du kunskap om hur du kan skapa inkluderande lekmiljöer
Kursen riktar sig till alla som vill skapa mer inkluderande lekmiljöer för alla barn och erbjuds från våren 2025.
Anmäl ditt intresse för utbildningen redan nu.
Innehåll;
- Lekvärde och miljöer som stimulerar till lek
- Tillgänglighet, inkludering och universell utformning
- Inkluderande lekmiljöer enligt teorierna om rörelserikedom (physical literacy)
- Olika funktionsnedsättningar och vad som skapar tillgänglighet, stöd och motivation i lekmiljön
- Verktyg för att få förståelse för målgruppen utifrån ett helhetsperspektiv
- Utblick till inkluderande naturlekmiljöer i andra delar av världen
- Inventering av lekmiljöer med utgångspunkt i universell utformning
Vi träffas 6 tillfällen om 3 h, däremellan arbetar du med hemuppgifter som är relevanta i din yrkesroll
Anmäl intresse till Emma för att få mer information.
Utbildningar, studieresor och workshops
Vi erbjuder utbildningar, workshops och studieresor för att bidra i utvecklingen av mer kreativa lärmiljöer och levande leklandskap.
Studieresa till Örebro
Den 26-27 september åker vi till Örebro för att titta på olika lekmiljöer som Örebro kommun skapat de senaste åren.
Ni får en guidning genom lekotoper, förlängda skolgårdar, inkluderande lekmiljöer och medskapande konstprojekt i utemiljö och ni får chansen att samtala och reflektera kring hur ni kan ta erfarenheterna med er i ert fortsatta arbete när ni kommer hem igen.
Studieresan utgår från Örebro centrum och bussresa runt till de olika besöksmålen ingår i priset. Vi stannar för lunch och fika och detta ingår också.
Du står själv för kostnader för resa till och från Örebro, samt övernattning.
Program
Torsdag 9.00 - 16.30 Rundtur och guidning
Fredag 9.00 - 15.30 Rundtur och guidning
Pris; 4800 kr per deltagare exklusive moms
Lekotoper med omsorg
Denna utbildning ger dig grunderna för att utforma ett leklandskap och så kallade lekotoper. Utbildningen riktar sig till landskapsarkitekter, landskapsingenjörer, projektledare och markförvaltare som vill bli grymma på att skapa miljöer som lockar till hälsofrämjande lek.
Utformning av lekotoper
- Landskapselement, rumsskapare och material till leken
- Rumslighet
- Karaktär och stämning
- Oregelbundenhet och detaljrikedom
- Lekotopkatalogen
- Skogslandskapet
- Vattenlandskapet
- Trädgårdslandskapet
Övningsuppgift: designa ett landskap för lek
Från skiss till byggd lekotop, leklandskap och grön skolgård
En annorlunda byggprocess
- att gestalta på plats
- helheten och delarna
- balanserad riskbedömning och standard för lekutrustning - en introduktion
- vegetation i barns lekmiljö - utmaningar och möjligheter
- hantverkskunnande - tillit, kreativitet och yrkesstolthet
- Involvering av barn i processen
Skötsel av lekotoper
- skötsel med barnperspektiv
- vad ska sparas och vad ska bort?
- Beskärning med barnperspektiv
- Kommunikation och medskapande
- Det lösa materialet som förutsättning för lek
- Aktiviteter där barn kan involveras
Vi träffas 6 heldagar under året och ni genomför uppgifter mellan träffarna som redovisas med bilder/ritningar, skriftligt och muntligt.
Odling för hållbart lärande
Detta är en utbildning för dig som är eller vill bli odlingspedagog i grundskolan eller i den anpassade grundskolan. I kursen får du lära dig hur du kan organisera undervisning kopplat till odling på skolgården. Du behöver ha viss förkunskap om odling och en pedagogisk utbildning för att få ut mesta möjliga.
Du lär dig om;
- Lärande för hållbar utveckling och hur odling kan användas som utgångspunkt i undervisning i alla ämnen
- Utformning av skolträdgården så att den blir funktionell och tillgänglig - inspiration kring skolträdgårdens infrastruktur
- Lektionsupplägg och kopplingar till läroplan
- Skogsträdgård på skolgård - Odling av fruktträd, bärbuskar och perenna växter med barn
- Köksträdgården och matlagning utomhus med egenodlade grönsaker och ogräs
- Skapa rum för våra vilda grannar
- Vad gör vi med odlingen vid olika årstider?
- Beredskapsperspektiv på odling i skolan
- Finansiering av odlingen
Dessutom genomförs studiebesök till Köpenhamn då vi besöker olika skolodlingar bland annat Københavns Skolehaver och tar del av deras undervisningsprogram.
Anmäl intresse till Emma för att få mer information