Erbjudanden
Utemiljöns betydelse för barns hälsa, utveckling och lärande
Natur i lekmiljö workshop
Föreläsning och workshop - 2 h inomhus
Vilken betydelse har naturmiljöer och medskapande för barns välbefinnande och hälsa och hur kan en lekmiljö utformas som bidrar till att fler barn får tillgång till natur i sin vardag? I utbildningen får ni kunskap kring hur kombinationen mellan lekutrustning och natur bidrar till barns hälsa och välbefinnande. Deltagarna kommer få lite inblick i hur balansen mellan värden och risker kan hanteras på ett professionellt sätt i en lekmiljö för att tillgodose barns rätt till kvalitativa lekmiljöer utifrån ett samhällsperspektiv.
- Introduktion kring barns minskade rörelsefrihet & behovet av rika lekmiljöer
- Kort presentation kring forskningen om natur i barns lekmiljöer
- Kvaliteter i lekmiljöer som främjar lärande, utvecklig och hälsa
- Olika typer av lek och barns olikheter kräver en mångfald av platser
- Kort om balanserade riskbedömningar
Workshop; Vi testar något värderingsverktyg (balanserad riskbedömning, lekvärdefaktor eller ett annat lekvärderingsverktyg) på en lekmiljö med hjälp av bilder eller filmer och diskuterar tillsammans.
Natur i lekmiljö workshop utomhus
Föreläsning och workshop 3, 5 h kombination utomhus och inomhus
Ca 1 h intro inomhus
Vilken betydelse har naturmiljöer och medskapande för barns välbefinnande och hälsa och hur kan en lekmiljö utformas som bidrar till att fler barn får tillgång till natur i sin vardag? I utbildningen får ni kunskap kring hur kombinationen mellan lekutrustning och natur bidrar till barns hälsa och välbefinnande. Deltagarna kommer få lite inblick i hur balansen mellan värden och risker kan hanteras på ett professionellt sätt i en lekmiljö för att tillgodose barns rätt till kvalitativa lekmiljöer utifrån ett samhällsperspektiv.
- Introduktion kring barns minskade rörelsefrihet & behovet av rika lekmiljöer
- Kort presentation kring forskningen om natur i barns lekmiljöer
- Kvaliteter i lekmiljöer som främjar lärande, utvecklig och hälsa
- Olika typer av lek och barns olikheter kräver en mångfald av platser
- Kort om balanserade riskbedömningar
Ca 1,5 h utomhus
Besök i en lekmiljö där vi tittar på olika kvaliteter utifrån något värderingsverktyg
Ca 1 h avslutning inomhus
Knyter ihop vad vi pratat om första timmen och sedan sett i utemiljön kring vilka värden som är viktiga att tillgodose i en lekmiljö. Vi går igenom något värderingsverktyg och diskuterar hur det kan användas vid planering av en lekmiljö.
24000 kr
Konsultation miljöutveckling - kort uppdrag per timme
Vill du ha hjälp att
1200 kr
Konsultation miljöutveckling - längre uppdrag per timme (minst 60 h)
Vi tar oss an även större konsultationsuppdrag för att planera lekmiljöer och skolgårdar. Vi arbetar med skickliga landskapsarkitekter och inredningsdesigners som bidrar med gestaltningsförslag eller illustrationsplaner för att kunna bygga miljöerna.
800 kr
Granskning av ritningar utemiljö - utifrån barnrättsperspektiv
Nybyggnation skola
När en ny skola ska byggas går vi igenom ritningar och handlingar utifrån ett barnrättsperspektiv och hjälper er hitta förbättringspotential utifrån barnets bästa. Ni lämnar över handlingar från processen och får tillbaka ett granskningsdokument med frågor att titta vidare på och förslag på ändringar för att säkerställa att barnkonventionen uppfylls i utemiljön.
Processtöd till projektledare i samband med projektstart ingår där vi går igenom viktiga punkter och stödverktyg.
> introduktionsmöte och genomgång av stödmaterial
> granskning av handlingar
> genomgång av granskningskommentarer och ev förslag på förbättringar
Granskning av ritningar utemiljö - utifrån barnrättsperspektiv Nybyggnation förskola
När en ny förskola ska byggas går vi igenom ritningar och handlingar utifrån ett barnrättsperspektiv och hjälper er hitta förbättringspotential utifrån barnets bästa. Ni lämnar över handlingar från processen och får tillbaka ett granskningsdokument med frågor att titta vidare på och förslag på ändringar för att säkerställa att barnkonventionen uppfylls i utemiljön.
Processtöd till projektledare i samband med projektstart ingår där vi går igenom viktiga punkter och stödverktyg.
> introduktionsmöte och genomgång av stödmaterial
> granskning av handlingar
> genomgång av granskningskommentarer och ev förslag på förbättringar
Processtöd skola och förskola
Vi bidrar med processtöd till skolor och förskolor som vill arbeta systematiskt med att utveckla utemiljön till en lärmiljö för hälsa och välbefinnande. Vi gör en gemensam kartläggning av miljön och den pedagogiska verksamheten i utemiljön och därefter tar vi fram förslag till förbättringar med utgångspunkt från de resurser som finns till hands. Processtödet bygger på principerna om lärande för hållbar utveckling och ni får stöd anpassat till er verksamhet genom hela processen.
> Introduktion
> Kartläggning
> Analys
> Mål och intentioner
> Planering & idéförslag
> Genomförande
> Utvärdering
> Uppföljning
Processen för att utveckla miljön sträcker sig under 2 - 3 år och ni driver och genomför själva processen, men vi finns som stöd och bidrar med inspiration och verktyg genom alla steg i processen.